Storfembøringen Vågar |
Årbok om naturens og kunstens ressurser
Omtalt av Jorulf Haugen, Bokmeldarlauget
Årbok for Vågan - Skolp 2024, inneholder mye interessant stoff; jeg velger å omtale noen av de artiklene som jeg har hatt størst glede av. Ukommenterte, historiske kilder som Povl Simonsens rapport fra en befaring i Vågan, og dokumentet «Den nye storkommunen på Aust-Vågøy» er det ikke naturlig for meg å knytte kommentarer til.
Gry Falch-Olsens to bidrag i Skolp 2024: «Huset i Gammelveien 2 – butikken til J.M. Olsen» og «Øylivet med lofotferga» er en fornøyelse å lese ikke minst på grunn av sine litterære verdier. Gry Falch-Olsen understreker at butikken var et familieanliggende. Alle var med på små og store oppgaver fra de var bittesmå: «De beste oppgavene var på et tidspunkt å få lov å stå i pakkedisken og lage kruseduller på gavebåndet, og etter hvert som vi fikk moderne kassadisk, - å sitte i den og skyve varene ned den skrå disken.» - Men ellers får vi lese levende beskrivelser av pappa og mamma, farmor og farfar og andre familiemedlemmer.
Mathilde Bordewich |
«Nu e ho Aslaug kommen, så nu kan vi legg fra kai», ropte billettøren Gutte mens han trakk den oppstrakte hånda ned med et rykk: «Den elskede ferga – som gav oss en flik av verden der ute – som gav oss så mye spenning i løpet av livet på øya.» Denne gangen skulle de til Svolvær på Sirkus Arnardo.
I tillegg blir vi som lesere informert om «Fakta om Gammelveien 2 – J. M. Olsen», samt om Lofot-ferjene og om når bruene og Nappstraum-tunnelen var på plass.
Hele 25 av bokas 180 sider er satt av til Kurt Atle Hansens artikkel om «Lyngvær i Lofoten – tidlig handelssted og industrieventyr». Artikkelen konkluderer med det som blir omtalt som en skapende treenighet i Lofoten: I 2024 er det 200 år siden handelsmannen Bordewich kom til Lofoten, 150 år siden ingeniøren Tenggren utviklet nye fiskemelprodukter og 100 år siden gründeren Mathilde Ovesen Bordewich etablerte sin hermetikkfabrikk i Henningsvær.
Ukrainske flyktninger i Lofoten 1945 |
Disse tre bidro altså til å løfte Lofoten inn i en ny periode med industriell utnytting av hele fisken som råvare og som fornybar ressurs. De forsto at mer av det næringsrike råstoffet som var hentet opp av havet: torskehoder og fiskeavskjær, altså guano, kunne bli verdifulle produkter. Kurt Atle Hansen skriver at den første framveksten av industri i Vågan var guanofabrikkene, trandamperier og tønnefabrikker.
I den tidligste industrifasen var det mye tungt, fysisk arbeid og enkelt produksjonsutstyr som gjorde at menn fikk jobbene. Utpå 1900-tallet da hermetikkfabrikkene kom, ble det i hovedsak kvinnearbeidsplasser.
Kurt Atle Hansen har noen interessante betraktninger om hvorfor ikke Lofoten fikk befesta sin posisjon som kreativ gründerregion: «I tillegg kunne Lofoten med bakgrunn i tidlig vannkraft og ny teknologi for grønn energi vært mer med i utvikling av klimavennlige og sunne produkter for verdensmarkedet. Slike konkurransefortrinn må utnyttes aktivt. I historisk perspektiv kan det synes som at Lofoten gikk glipp av gullkanta muligheter.» Vågan hadde i åra rundt 1885 - 1890 halvparten av alle industriarbeiderne i Nordlands amt og var slik i toppen av industriherreder i amtet.
Dagfinn Bakke - Foto: Kjell Ove Storvik |
Om vi i dag ikke tenker spesielt på industri og industriutvikling i forbindelse med Lofoten, har det vært og er vel fremdeles en region som trekker til seg bildende kunstnere. Dagfinn Bakke kom imidlertid ikke lenger borte fra enn Kanstadbotn i Lødingen; redaksjonen har valgt å trykke opp hans tale ved jubileet til Svolvær kunstforening i 2011, men ikke å informere om at kunstneren døde 1. januar 2019. Ut fra hva Bakke sier om situasjonen «i dag», hadde det vært viktig å ta med en kort omtale av akkurat dette. DAN var som kjent maler, avistegner og illustratør og ble æresmedlem i kunstforeningen i 2017.
«Trygve Christensen, en for lite kjent Lofotmaler og billedkunstner» er tittelen på artikkelen til sønnene Bjørner Bodøgaard Christensen og Viggo Christensen. Artikkelen er blant annet illustrert med 17 av malerens bilder, deriblant en reproduksjon av Edvard Munchs «Pikene på broen». Sønnene forteller at de mange ganger har snakket om at de burde ha en utstilling av bildene i deres private samlinger. De håper derfor at utvalget av hans bilder i tilknytning til artikkelen vil gi et innblikk i Trygve Christensens liv som person og fagmann, men først og fremst som lofotmaler og billedkunstner.
Kong Øystein etter renoveringen. Foto: Pål Had | ler |
Johan Kristian Larsen |
Og så er det skulpturer: Kongen på haugen, kong Øystein i Kabelvåg som ble renovert, og som pensjonert advokat Pål Hadler forteller om. Noe tilsvarende ville Svolvær-folk også ha! Det hadde blitt nedsatt en komité allerede før krigen. William Hakvaag forteller den fornøyelige historia om da Svolvær fikk sin statue – fiskar’n. På grunn av vanskeligheter med å få samlet inn nok midler ble det bare mulig å finansiere en liten fisker, kalt Tusseladden. Som noen sørget for å fjerne i nattens mulm og mørke. Forfatteren av artikkelen har det eneste bildet som angivelig fins av den ynkelige figuren.
Aase Karlsen har derimot skrevet om det motsatte av en liten, ynkelig tusseladd. Den forhenværende rektoren ved Svolvær skole er datter – datter til Ragnvald Dahl eller Røverdahl. Han er en viktig aktør i Svolværs nære historie og starten på småkvalfangsten i Vestfjorden. Barnebarnet gjengir fortellinger om Røverdahl som ble fortalt rundt kjøkkenbordet heime.
Johan Kristian Larsen druknet under tur til fiske i Ullsfjorden, Lyngen, ikke gjenfunden.
Årbok for Vågan har undertittelen Skolp 2024. Ifølge lokalhistoriewiki.no er begrepet skolp i Finnmark brukt som betegnelse på det gamle, norske befolkningselementet der, eller om innflyttede nordlendinger, oftest som økenavn. Skolp er også benyttet om de bofaste i Lofot-væra.
På formiddagen 2. februar 2024 ble naustet med storfembøringen «Vågar» tatt av stormen. Båten ble knust til pinneved og naustet totalhavarerte. Rett og slett havari på flat mark. Foto: Odd Arne Sandberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar